Projeler
ABCÇDEFGHIİJKLMNOÖPQRSŞTUÜVWXYZ
1920-291930-391940-491950-591960-691970-791980-891990-992000-092010-19
Arkiv > Projeler > Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Yarışma Projesi Yarışma ProjesiPDF versiyonuFavorilerinize EkleyinRapor EtArkadaşına GönderSayfayı Yazdır
Son güncelleme tarihi : 27/01/2010 18:10
Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Yarışma Projesi
Künye
Tasarım EkibiMurat Arif Suyabatmaz
Hakan Demirel
Yardımcı MimarEda Yazkurt
Orhun Ülgen
Mimarlık Ofis(ler)iSuyabatmaz Demirel Mimarlık
İşverenİstanbul Büyükşehir Belediyesi
Adres
Beyoğlu
İstanbul
Proje Tarihi2008
Yapım TarihiSürüyor
Kapalı Alan10.000 m2
Proje TipiTiyatro
Yapım TürüBilinmiyor
Açıklama

İstanbul’un en eski tarihsel merkezlerinden biri olan Beyoğu-Pera bölgesinde, çevresi tarihi doku ile sarılmış Şişhane meydanında tanımlanan proje alanı, İstanbul’un kültürel açıdan en yoğun bölgelerinden biridir.

Bu kültürel ve tarihsel yoğunluk, çevrede yapısal olarak da yoğunluk ve doluluk olarak gözlenebilmektedir. Bölgedeki yapılar yolların çeperlerine yanaşarak arkalarındaki tesadüfi iç bahçeler dışında boşluklar bırakmamaktadır. Bu boşluklar çevresel hareketliliğin etkisinde zamanla değişime açık olsalar da bu değişiklik bir önceki tanımsız ve parçalı durumdan farklı olamamaktadır. Proje alanı, güneyinden gelen bu yapısal, tarihsel ve kültürel yoğunluğun karşısında kuzeye baktığı sınırda - tüm bölgenin genelinin dışında -büyük bir boşluğa açılmakta ve bu boşluk Haliç’e kadar uzanmaktadır.

Yollar, onları çevreleyen küçük birimler ve aralarında oluşturdukları tesadüfi boşluklar ile oluşmuş çevre doku içerisinde bu kadar büyük bir yapının var olma sürecinde, bu yapının işlevinin getirdiği programsal ilişkinin doğru ve net işleyişinin sağlanmasından öte, tanımladığı alan ile çevre arasında kuracağı ilişkinin tarifinin önemi üzerinde durulmuştur. Bu durum var olan bu yapı yoğunluğunun tersi olarak bir boşluğu tariflemektedir. Tasarım, çevrenin oluşturulacak boşluk ile, bu boşluğun da tasarlanacak yapı ile kurduğu ilişkiye odaklanmaktadır. Sınrılandırılmış alan içerisinde yapı, mevcut olan yol ve yapı bloklarına yaslanarak oluşturduğu ‘kamusal’ boşluğunu tarif etmiş bulunur. Alanın önündeki bulvar bu doku -bahçe ilişkisinin bir sınırı olarak değerlendirilir. Çünkü bu sınır, bu okumanın yani ‘kamusal’ boşluğun yeni bir deformasyonla karşılaştığı, yüzleştiği yerdir. Artık tariflenen bu boşluk bulvar ile, bulvarın bağladığı peyzaj alanı ile ve dahası Haliç ile güçlü bir bağlantı kurmaktadır. Ayrıca tarihi vergi dairesi ve tiyatro binasını arasında bir bağ oluşturmuş ve bu bağ işlevlendirilmiş tarihi yapı ile yeni yapı arasındaki akımı sağlamıştır.

Tüm çevre ile bağını kuran bu boşluk, alanın tariflenen yapısal bölümlerine doğru da akmaktadır. Kendi kütleleriyle var olan yapısal bölümler geçirgen bir arayüz olarak yerleşen bir tül ile örtülmüştür. Bu şekilde yapının çeperi bir sınır değil bir bağlayıcı olmaktadır. Tarif edilen sahne, yapının merkezinde yer alarak etrafında oluşturduğu boşluk ile dış mekana daha da yaklaşır. Yapının dış mekan ile oluşturduğu doluluk-boşluk ilişkisi içeride ikinci kez devam ederek kullanıcının kenti algılamasını sağlar. Yapının giriş ve fuaye bölümleri farklı kotlarda düzenlenerek hem Haliç aksı ile hem de oluşturalan bahçe ile ilişkilendirilmiştir.

Bunların yanısıra, yapı programının ve teknik hesapların sonucunda değiştirilemez bir kütle olarak meydana çıkan sahne üzeri sofita kulesi tüm yapıyı bu kesinliği ile delip geçmektedir.

Sonuçta bu tanımlı doluluk-boşluk ilişkisinin oluşturulması ile, bölgeyi çevreleyen yapısal, tarihsel, kültürel yoğunluğun proje ile ilişkilendirilip Haliç’e kadar uzanması hedeflenmiştir.

Yarışmaİstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Beyoğlu Sahnesi Mimari Proje Yarışması
Görüntüler