Detayl� arama
ProjeMimarDiğer kişi
İşverenOfisKuruluş
Süreli YayınKitapYarışma
EtkinlikOkulKent
MakaleÖdül
Projeler
ABCÇDEFGHIİJKLMNOÖPQRSŞTUÜVWXYZ
1920-291930-391940-491950-591960-691970-791980-891990-992000-092010-19
Arkiv > Projeler > Feyziye Mektepleri Vakfı Erenköy Güneş Kampüsü Uygulanmış ProjeArkiv Seçkileri'nde Yer AlmıştırPDF versiyonuFavorilerinize EkleyinRapor EtArkadaşına GönderSayfayı Yazdır
Son güncelleme tarihi : 23/06/2008 11:59
Feyziye Mektepleri Vakfı Erenköy Güneş Kampüsü
Künye
Tasarım EkibiHaydar Karabey
Banu Karabey
Yardımcı MimarSait Ali Köknar
Kerem Ersönmez
Neslihan Can
Mekanik ProjesiGazanfer Köroğlu
Elektrik Projesiİsmet Defne
Statik Projesiİrfan Balioğlu
Mimarlık Ofis(ler)iLimited Mimarlık Proje İnşaat Ltd.Şti. (Karabeylimited)
İşverenFevziye Mektepliler Vakfı
Adres
Erenköy
Kadıköy
İstanbul
Proje Tarihi2002 - 2003
Yapım Tarihi2004 - 2007
Arsa Alanı36.500 m2
Kapalı Alan30.000 m2
Proje TipiLise, İlköğretim Okulu, Anaokulu / Kreş
Yapım TürüKarma
Açıklama

Feyziye Mektepleri Vakfı, Erenköy'de kendisine bağışlanan bir konak ve korusu içinde yüksek nitelikli bir eğitim kampüsü yaptırmak için, beş büro arasında, çağrılı bir mimari yarışma açtı. Yapılan değerlendirme sonucunda, önerdiğimiz tasarımın uygulanmasına karar verildi.

önerilen proje, bilinen tüm standartlara ve FMV tarafından verilen programa uymasına karşın son derece esnek ve akışkan işlevsel ve mekansal bir organizasyona sahiptir. Kompakt ve az katlı yapısı ile de üretim - işletim aşamalarında ekonomik, güvenli ve esnektir. Yapılar, eğitimin genellikle üç katta (okul öncesi eğitimde, iki katta) sürdürülebileceği biçimde düzenlenmiştir. Böylece, insan ölçeğinde bir yapılanma oluşturulmuştur. Yapılar grubu, yükseklik açısından da mevcut ağaç dokusunu ve restore ettiğimiz eski eseri ezmemektedir.

Yapılar, hiç bir yerde, mevcut köşkün kotunu aşmaz. Bu saygılı yaklaşım, Koruma Kurulları onayı aşamasında da önem kazanmıştır. Farklı etaplarda inşa edilebilecek biçimde bloklar olarak ayrılan ve yapım esnekliğini gözeterek eklemlenen birimler bir ana omurga sokak üzerinde, doğal dokunun (ve artık İstanbul'da benzeri çok az kalmış olan bu bahçenin) çeperinde yeralırlar. Yapılar gurubu, arsanın dışını çevreleyerek, özgün bir mekan duyumu, çevresel etkilerden korunmuş bir mikroklima duyumu, bir “iç” yaratır. Omurga aynı zamanda her kategoriden (ulaşım, altyapı, enerji, data) bir “network” taşıyıcısıdır. Dersliklerin iç mekana bakan duvarları, kısmen saydam, sökülebilir hafif dolap sistemlerinden oluşturulmuştur.

Bu yapı, ileride gerekebilecek farklı kullanımlar için bir iç esneklik sağlamaktadır. Dolap sistemi, küçük yaşlarda, derslik içinden; büyük yaşlarda ise, hollerden kullanılacaktır. Dolap sistemi, gerekli yerlerde, lavabo ve yangın dolabını ve sergileme-iletişim panolarını da içerir. Okul bloklarında, kantinleri de içeren büyük ve ışıklı holler, o yaş gurubunun gerekirse velileriyle de toplanabileceği birer sosyal mekandır. İki bloku ayıran, orta bahçe tüm okulun tören, şölen gibi işlevler için, açık havada toplanabileceği bir alandır. Verili hali ile bu çok güzel bahçe; değişik yaş gurupları için, yeterli özelleştirilmiş “kaçış” alanının da düzenlenmesine olanak tanımaktadır. Bu alanda spor sahasından çok, farklı yaş gurupları için ayrılmış gezme, buluşma ve oyun alanları önerilmiştir. Tarihi köşkün de, odak olarak sisteme katılımıyla bu orta alan; tüm yapılar tarafından kavranışı bakımından da okul toplumu için kimlik oluşturucu, birleştirici önemli bir simgesel göstergeye dönüşmüştür. Daha basite indirgenmiş olarak bu model şöyle tanımlanabilir: dersliklerden oluşan öğretim blokları “evsel- özel” ise, sanat- spor- salon- multimedia- yemek- sosyal alanlarından oluşan mekanlar ile bunları birleştiren dolaşım alanları “kentsel- kamusal” alanlardır. İç “sokak” üzerinde yer alan, dışa açık sosyal-sportif “merkez”, yıl içinde geç saaatlere kadar ve yazın okul kapalı iken de kullanılabilir. örneğin, geceleri veya yaz aylarında ortak kullanım mekanları, klasik eğitim zonuna girilmeden, spor, yüzme, toplantı gibi işlevler için hem öğrencilere hem de bölge halkına hizmet verecektir. Bu dönemde standart derslik alanları kapalı kalır. Bu sistem aynı zamnda bir işletme ekonomisi de sağlayacaktır. Bu düzenleme, kısmen dışa açılabilir yapısı ile okul çevresi ile de anlamlı bir katılım ilişkisi (community center) kurabilecektir. Gerçekten de Okulun açılması ile tüm ortak kullanım alanları çevre tarafından büyük bir yoğunlukla kullanılmaya başlanmıştır. özel Okul olsun Devlet Okulu olsun, kanımızca, eğitim yapılarının bu tür ciddi bir “kamusal mekan” rolü (işlevi) üstlenmeleri gerekir. Okulda öğrenciyi ezen küçümseyen her türden hiyerarşik kurgudan kaçınılmıştır. Tek bir “ana giriş”, tek “tören alanı” yoktur. Bu işlevler her yaş gurubu ve her işlev için farklı biçim ve boyutlarda gerçekleştirilmiştir. Okul girişlerinde öğrencileri, TV monitorleri, rahat lobi'ler karşılar…

Kantinler, birer “café” gibi düzenlenmiştir. “Atatürk köşeleri” klasik anlayış ötesinde ele alınmış, gerçek boyunda Atatürk görüntüleri, büyük boyutlu aynalara “one way vision” tekniği ile uygulanmıştır. Böylece, Atatürk görüntüleri öğrenci ile mekan içinde bütünleştirilmiştir. Büyük duvar düzlemlerinde “emreden” slogan ifadeler yerine “çocuk hakları bildirgesi”, spor ve oyun konularının grafik soyutlamalarından oluşan duvar panoları öğrencinin sürekli dönüştürebileceği iletişim panoları (pinboard) kullanılmıştır. Yeterinden fazlasıyla yaratılmaya çalışılan ortak alanların kullanım ve tüketimi olabildiğince öğrencilerin denetimine bırakılmıştır. Etrafında yapılandığımız eski Kadıköy bahçesi, “kendiliğindeliği” ve tek defalılığı ile bu aidiyet temasına yeterince katkıda bulunmaktadır. Genel mimari dil ve malzeme kullanımında, gene çağdaş eğitim bilimi ve pedagojinin önermelerine uygun olarak aşırı renk ve biçim kullanımından, kurmaca motiflerden kaçınılmış, duru, çağdaş, saydam, bir mimari dil yeğlenmiştir. Zamana (sözcüğün her iki anlamında da) dayanabilecek ve doğal ortama uyumlu malzemeler seçilmiştir. Tüm mekanlar FMV eğitim kadrolarının öngördüğü senaryolar çerçevesinde öğrenciler tarafından yaşanmakta, tüketilmekte, yeniden üretilmekte ve özellikle öğrencilerden son derece duyarlı ve olumlu tepkiler alınmaktadır.

Hakkındaki Yazılar (Arkitera.com, 07/2007)
Görüntüler
FotoğrafFotoğrafFotoğraf
FotoğrafFotoğrafFotoğraf
FotoğrafFotoğrafFotoğraf
FotoğrafFotoğrafFotoğraf
FotoğrafPlan EskiziZemin Kat Planı

123


Arkitera Harita'da
Haritayı büyüt
Bu yapıda kullanılan ürünler ve firmalar