Projeler
ABCÇDEFGHIİJKLMNOÖPQRSŞTUÜVWXYZ
1920-291930-391940-491950-591960-691970-791980-891990-992000-092010-19
Arkiv > Projeler > Antalya Altın Portakal Film Müzesi Yarışma Projesi 1. Ödül Yarışma ProjesiEngelli Erişimine Uygun TasarlanmıştırPDF versiyonuFavorilerinize EkleyinRapor EtArkadaşına GönderSayfayı Yazdır
Son güncelleme tarihi : 10/09/2008 15:47
Antalya Altın Portakal Film Müzesi Yarışma Projesi 1. Ödül
Künye
Tasarım EkibiAlişan Çırakoğlu
Mimarlık Ofis(ler)iÇırakoğlu Mimarlık Ltd.
İşverenAntalya Büyükşehir Belediyesi
Adres
Kültür Park
Antalya
Proje Tarihi2002 - 2003
Yapım TarihiSürüyor
Arsa Alanı1.550 m2
Kapalı Alan3.021 m2
Proje TipiMüze, Sergi Mekanları, Sinema
Yapım TürüKarma
Açıklama

Filmin gerçek mekanı ya da nesneyi yeniden üretme becerisi büyük ölçüde ışığın becerisidir. Film yüzeyinde oluşturulan izdüşüm, içinden tekrar ışık geçirilip beyazperdede üretilir. üç boyutlu mekan tekrar temsil edilirken aynı zamanda film yüzeyiyle perde arasındaki ışık hüzmesi bu izdüşümdeki geometrik süreci üç boyutlu olarak algılanabilir kılar. Mekanı ya da nesneyi tekrar üreten perde değil, bu düzlemden yansıyan ışıktır. Işık bu düzlemi dinamik hale getirir.önerilen müzenin kurgusunu oluşturan ana unsur da bu ışık düzlemidir. Bu düzlemin üçüncü boyuta taşınmasıyla müzenin ana mekanları olan sergileme alanları oluşturulur. Yaya aksına dik ve cam piramit'in köşegeni doğrultusunda yerleştirilen ışık düzlemi iki beton duvar arasında yer alır. Bu düzlemi lineer biçimde sergileme mekanları sarar. Kalıcı sergi mekanları, ışık düzleminin ortadan yardığı bir dikdörtgen prizmadır. Prizma, yaya aksının zemin kotu üzerinde önerilen tek kütledir. Yapıya giriş bu prizmanın altında oluşturulan gömük platodan sağlanır. Arazinin iki ucundan, yaya aksına paralel uzanan rampalar bu platoya ulaşır. Bir iniş de ışık düzleminin içinden, düzlemin yaya aksına değdiği noktadan inen merdivenlerledir. Bu gömük plato, müzenin iç mekanlarına geçişte yaya aksının hareketinden uzak, dingin bir ortam yaratır. Kafe ve satış birimleri de bu platoya açılır. Giriş katında yer alan geçici sergi mekanları ve üstteki kalıcı sergi mekanları, ışık düzlemi içinden geçen düşey sirkülasyonla birbirine bağlanır. Böylece müze içindeki düşey hareket de ziyaretçiler için sergi deneyiminin bir parçası halini alır. Işık düzlemini oluşturan yarık, platonun altına da devam eder ve kütüphane için günışığı olanağı sağlar. Yapıya girişin bir alt kottan alınmış olması yapıya zemin üstünde yalın ama güçlü bir ifade kazandırmakta ve yaya aksı ve cam piramit için en az görsel engel oluşturma imkanı vermektedir. Sergi mekanının kapalı kutu biçimindeki kütlesi, müze yapısından beklenen koruyucu olma işlevini yapının görsel karakterine de işler. Prizmanın düz yüzeylerine arazinin iki ucuna yerleştirilmiş projektörlerden yansıtılan görüntüler yapıyı karanlıkta farklı bir görünüme büründürürken, yaya aksına da görsel hareket katar.

Açık hava müzesi Altın Portakal heykeli ve gömük plato'ya inen rampanın başlangıcı arasındaki aks çevresinde düzenlenmiştir. Müze yapısının zemin üzerinde kalan kütlesi bu düzenlemeye bir arkaplan oluşturur. Açık hava müzesinin mimari dili yapıyla güçlü bir ilişki kuracak şekilde ele alınmıştır. çevre düzenlemesinde yeşil dokuya zarar vermeden mevcut planlamanın tanımladığı alanı kullanan bir yaklaşım sergilenmiştir.

Kalıcı sergi mekanlarının bulunduğu prizmada iki ve üç boyutlu sergi nesneleri için esnek bir sergileme düzeni önerilmiştir. Işık düzlemini oluşturan yarık iki kat arasında görsel ilişki kurarken, üç boyutlu nesnelerin sergileneceği modüler bir sergileme sistemine de yer sağlar. Bu sistemde çelik elemenlara çeşitli işlevlere yönelik raf, vitrin, karanlık kutu gibi modüller bağlanır. Camdan olması önerilen modüller sergilenen nesnelerin bu ışık düzlemi içinde havada asılı oldukları izlenimini yaratır. İki kat arasındaki cam döşeme gerektiği noktalarda kaldırılıp iki kat yüksekliğinde bir boşluk elde edilir. İki boyutlu nesneler prizmanın duvarlarında sergilenecektir. Bu kısımlar aynı zamanda karanlık ortam gerektiren sergileme biçimleri için de yüzey oluşturur.

Yapının müzyolojik standartları sağlaması sergileme ve depolama alanlarında üst standartlarda mekanik çözümleri gerektirmektedir. Yapıda havalandırma ve nem kontrolünün net biçimde çözümleneceği, gerektiğinde rahatça müdahale edilebilecek bir sistem önerilmiştir. Bunun yanısıra sergi nesnelerinin -özellikle bozulmaya müsait malzemenin- yapıya taşınması, yapı içinde yer değiştirmesi olanaklarının sağlanması mimari çözümün önemli kriterlerindendir. özel iklim koşullarının yaratılacağı depo ve arşiv hacimleri mekanik tesisat odası ile aynı katta, komşu hacimler olarak yer almaktadır. Sergileme mekanını oluşturan prizmanın bir kenarı havalandırma tesisatının şaftını oluşturur. Tüm mekanlarda yangın koruma sistemininin parçası olarak sensörler ve sprinkler hattı bulunmaktadır. Sergi alanlarının güvenliği kapalı devre görüntü sistemleri ile sağlanmaktadır.

Hakkındaki YazılarAntalya Altın Portakal Film Müzesi Yarışma Projesi (1.Ödül) Alişan Çırakoğlu (Portfolyo, 03/2003)
YarışmaAntalya Altın Portakal Film Müzesi Mimari Proje Yarışması
Görüntüler
3-Boyutlu Modelleme3-Boyutlu Modelleme3-Boyutlu Modelleme
3-Boyutlu Modelleme3-Boyutlu Modelleme3-Boyutlu Modelleme
3-Boyutlu Modelleme3-Boyutlu Modelleme3-Boyutlu Modelleme
3-Boyutlu Modelleme3-Boyutlu ModellemePerspektif
PerspektifKonsept-1. Kat Planı
Giriş Kat Planı1. Kat Planı2. Kat Planı
A-A KesitiB-B KesitiA-A Aksonometrik Kes...
B-B Aksonometrik Kes...GörünüşlerSistemler
Sergi AlanlarıHavalandırma Sistem...Maket Fotoğrafı
Maket FotoğrafıMaket FotoğrafıMaket Fotoğrafı
Maket FotoğrafıMaket FotoğrafıMaket Fotoğrafı
PaftaPaftaPafta