Projeler
ABCÇDEFGHIİJKLMNOÖPQRSŞTUÜVWXYZ
1920-291930-391940-491950-591960-691970-791980-891990-992000-092010-19
Arkiv > Projeler > ODTÜ Kuzey Kıbrıs İç Dekorasyon Uygulanmış ProjePDF versiyonuFavorilerinize EkleyinRapor EtArkadaşına GönderSayfayı Yazdır
Son güncelleme tarihi : 18/01/2011 15:58
ODTÜ Kuzey Kıbrıs İç Dekorasyon
Künye
Tasarım EkibiKerem Yazgan
Begüm Terim Yazgan
Mimarlık Ofis(ler)iYazgan Tasarım Mimarlık İnşaat San. ve Tic. Ltd. Şti.
İşverenOrtadoğu Teknik Üniversitesi
Adres
Proje Tarihi2004 - 2004
Yapım Tarihi2005 - 2005
Kapalı Alan80.000 m2
Proje TipiYüksek Öğretim Yapısı, İç Mekan Düzenlemesi
Yapım TürüKarma
Açıklama

Kapsam

Odtü Kuzey Kıbrıs Kampüsü iç dekorasyon işleri aralık 2004 yılında Yazgan Tasarım Mimarlığa verilmiştir. Rektorluk, hazırlık okulları, eğitim bloğu, laboratuvar, kafeterya 1.yurt, lojmanlar, misafirhane, kongre merkezini kapsayan bir iştir. Yaklaşık 80.000 m2 mekanın tasarımının, mobilya seçimlerinin ve gerekli tüm dokümanın sunuş ve onayları ile birlikte 2 ay gibi kısa bir sürede hazırlanması istenmiştir. Bu büyüklük ve zaman ilişkisi için sistematik bir tasarım stratejisi geliştirmek gerekiyordu.

Proje Üretim Sistematiği (Bir Tablo Üzerinden Tüm Sürecin Sistematik Tasarım ve Organizasyonu)

Öncelikle mekansal tasarıma geçmeden, tasarımın üretim biçiminİN sistematik altyapısı oluşturuldu. Buna göre tüm ürün grupları (aksesuar, arşiv, bekleme, vb.), grup tipi (ak-02, ar-01, be-04,vb.), cinsi (dolap, sehpa, koltuk,vb.) , kodu (d-01, s-05, k-12,vb.), üretim biçimi (özel-satandart), model kodu (Fe-box/Basic-box, Taklamakan, vb.), fotoğrafı, rengi, ölçüsü, birim fiyatı, bulunacağı bina, mahali, mahal nosu, adedi, mahaldeki personel adedi, toplam adedi ve toplam fiyatının girilebileceği geniş kapsamlı bir tablo tasarlandı. Bu tablo, tasarım, teklif, üretim, uygulama ve uygulama kontrolü aşamalarının hepsinde kullanılabilecek 5 işlevli bir tablo olarak tasarlandı. Prensip olarak tek bir tablo da tüm bu tasarımın organizasyonu hedeflendi. Bu tablo, tüm mobilyalar için ayrı ayrı hazırlanmış bilgi föyleri ile tefriş çizimleri, özel mobilyalar için detay çizimleri, üç boyutlu görüntüler ve mekansal planlama için çizimlerle de desteklendi. Planlandığı gibi bu tablo tüm süreç boyunca kullanıldı, tasarımı, teklif hazırlanmasını, seçimleri hızlandırdı, kontrolü sağladı, aynı zamanda hem bütünü görmeye, hem de sıralama imkanı ile gruplarla ilgili bilgi sağlanmasına da yaradı. Mekansal dekorasyon tasarımından önce tasarımın süreci ve süreci hızlandıracak ortam tasarlandı.

Mekansal Tasarım

Data bankası niteliğindeki tablodaki içeriği belirleyecek tasarım stratejileri ise şunlardı:

1. Farklı mimarideki binaları iç dekorasyon ile ilişkilendirmek: Kampüsün tamamında ortak bir planlama üzerine, genellikle yarışmalarla farklı mimarların elinden çıkmış farklı mimari anlayışlarda binalar mevcut. Biz dekorasyondaki anlayışla bu binalara ortak bir dil getirmek istedik. Yani aynı anlayışı tüm binalarda sürdürdük. Dışarıdan farklı, içeriden mekana ve fonksiyona göre değişken ancak anlayış olarak benzer bir dil yakalamaya çalışarak binaları sadece planlama ile değil iç dekorasyon ile de ilişkilendirdik.

2. Mekanın ve mobilyanın özelliğini açığa çıkaracak iç dekorasyon anlayışı: Tüm dekorasyonda mekanla ilişki kurarak, derinlik, tekrar, yükseklik, katmanlaşma, vb. gibi mekanın özelliğini ortaya çıkaracak, vurgulayacak bir tasarım benimsenmiştir. Örneğin, Öğrenci işleri ana salonunda mekanın ince uzun bir mekan olması, bu derinliğin 2 adet duvarla bölüntülenmesi mobilyanın seçiminde bu derinliği kesmeyecek boyutlarda mobilyaların seçilmesi ve bu projeye özel olarak tarafımızca tasarlanan 15 adet dijital panolarla mekandaki sürekliliğin ve duvarlarla kademelenmenin vurgulanması sağlanmaya çalışılmıştır.

Bir diğer örnek olarak Nurus’un Atilla Kuzu tarafından tasarlanan “Taklamakan” oturma birimindeki lineer çizgilerin lineer yüksek bir mekanla ilişkilendirilmesş verilebilir. Taklamakan, 3 kat yüksekliğinde yukarıya ve aşağıya doğru ince uzun bir perspektif sunan rektörlük atriumundaki köprüye yerleştirilmiş ve atriumu tanımlayan yüksek duvara da Taklamakan’dan türetilerek yapılmış 6m.X1.5m. boyutlarında bir dijital pano asılmıştır. Mekanın özelliği, ödül almış bir mobilyanın özelliği, mekanın kullanıcısına birbirine refrans veren bir perspektif sunmuştur. Mobilya mekana özelleşmiş, mekan da mobilyaya özelleşmiştir. Köprüden geçiş sırasında bu iki özellikli eleman aynı perspektifte birleşirler. İkisi de bu özel mekanda birbirleri için varedilecek bir ilişkilendirmeye tabi tutulmuşlardır. Tasarım aracılığıyla, mekanın ve mobilyanın özelliği ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.

3. Renk tasarımı: Tüm kampüste akçaağaç, malzeme ve renk olarak fon yaratacak şekilde kullanılmış ve mekanlar bu fonun üzerine farklı renkteki mobilyalar ve dijital panolarla zenginleştirilmişlerdir. Ortaya çıkan algıyı rahatlatan ancak renklerle kontrast yaratarak ve dijital panolarla da derinliği, yüksekliği ortaya çıkarıp algıda odak bölgeleri oluşturan bir tasarımdır. Bu anlayış, aynı zamanda benzer mobilyaların farklı mekanlarda farklı renklerde kullanılarak hem ayrıştırma hem de tekrar ve dolayısıyla da maliyetlerde de tasarruflar sağlanmasını beraberinde getirmiştir. Renk tasarımı sadece Kıbrıs kampüsüne özel, kampüste çekilen iç ve dış mekan fotoğraflarının bilgisayarda defalarca farklı işlemlere tabi tutularak elde edilen dijital panolarla da desteklenmiştir. Nurus’un mobilyaları ve bu dijital panolar birbirlerini tamamlayıcı olarak kullanılmışlardır.

4. Fonksiyonel tasarım: Tüm üniversitede aynı zamanda fonksiyonel bir tasarım anlayışı da benimsenmiştir. Örneğin öğretim görevlilerinin odalarında bulundurduğu doküman-kitap sayıları ve bunun için ayrışmış raf miktarı araştırılmış, örnek olarak alınan ODTÜ Mimarlık Fakültesi’nde yaklaşık her öğretim görevlisine 5,5 m2 raf düştüğü belirlenmiş ve bu rakamın akademisyenler için yeterli olmadığı tespit edilmiştir. Kıbrıs kampüsü için bu rakam 2 katına çıkartılarak yaklaşık 11 m2 lik bir raf yüzeyi elde edebilecek özel bir tasarım yapılmıştır. Nurus’un fabrikasında mock-up’ı üretilmiş, rektör ve danışmanları tarafından ziyaret edilip onaylanarak uygulanmıştır.

Hakkındaki YazılarTasarıma Türk Dokunuşu (Nurus, 00/2007)
Görüntüler